Selasa, 22 Februari 2011

::: Jom belajar Main Gitar :::

Asalamualaikum & salam hormat...

Atas permintaan beberapa rakan Blogger yang entah iya entah tidak nak kan aku ajar diaorang main gitar..^_^...so kali nie aku akan share 4 basic chord gitar yang korang perlu belajar...

4 basic chord nie kalau korang dah mahir insyaallah untuk chord2 yang lain korang x akan ada masalah...lagi pun banyak lagu2 yang hanya menggunakan 4 chord nie..x tipu nie..^_^

pastikan korang ada dua langkah nie :

::: Langkah Pertama :::

pastikan x ad orang disekeliling supaya x ada orang nak gelakkan kita..^_^

::: Langkah Kedua :::

Pastikan korang ada gitar..kalau x ada pinjam lah sapa2...^_^



kemudian...

pastikan korang paham apa maksud nombor2 untuk setiap jari...no 1 dirujuk kepada jari telunjuk dan diikuti seterusnya...ibu jari untuk memegang leher gitar..^_^..untuk orang tangan kidal, pastikan korang tukar kedudukan tali dulu..kalau tak korang main terbalik..ahhaha

Tali gitar yang paling bawah dipanggil tali 1 dan dikira hingga ke atas sehingga tali paling atas iaitu tali 6...

::: Basic Chord Pertama :::

C Chord
letak jari berdasarkan gambar kat atas nie...X bermaksud tidak perlu dipetik...O pula perlu dipetik bersama dengan chord...

A minor Chord

ikut je macam gambar....

F chord

yang nie agak susah sikit...lebih kurang sama macam C chord tapi jari 1 iaitu jari telunjuk perlu letak 2 tali sekali iaitu tali 1 dan 2..

G chord
basic chord terakhir yang perlu korang pelajari...

selesai korang dapat petik 4 chord nie tanpa sumbang, percayalah korang dah boleh main macam2 lagu...bila dah mahir tukar2 4 chord nie korang boleh terus belajar chord yang lain...

antara lagu yang korang boleh cuba, lagu gemuruh - faizal tahir/ demi waktu-ungu/cinta gila - grey sky morning/

36 ulasan:

mia.lia berkata...

aisehhh...mcm mne la org pndi maen gitar ek..rs cm xckup jari je..hehehe

iwan_dextrous berkata...

:::mia lia:::

hhiihi..org jari kecik lah lg sng nk blaja tau..

Amy Syaquena berkata...

amy dah jarang pegang gitar sebab tiun lari x reti nak adjust huhu...

saljihitam berkata...

pehh kena try ni. heheh

iwan_dextrous berkata...

:::amy syaquena:::

nk betulkan tune sng je..byk website yg ad share.

iwan_dextrous berkata...

:::saljihitam:::

try2 ler..mane tau leh jadi next una..hahah

garfield88_aini berkata...

teringin nak belajar...huhu...

garfield88_aini berkata...

teringin nak belajar...huhu...

fiezah91 berkata...

tetap x paham..ekekeke

iwan_dextrous berkata...

:::garfield:::

belajar r...ihihih


:::fiezah 91:::

hihihihi..x tau nk ajar mcm mane lg.

echah mashuri berkata...

mula-mula yg tunjuk tang pic tgn saje tuh aku dah berkobar-kobar.bila scroll bawah..pehhh..susah.malas ak.ehhe.try petik pun bunyi sumbang mambang.tapi insyaALLAH.nak blaja gak bila rajin;p

iwan_dextrous berkata...

:::echah mahsuri:::

hahaha...insyaallah boley..dulu nk blaja pun mkn mase gak

niesz berkata...

ala..nk blajar..tp gitar lak xde..ehe..

Along Tapa berkata...

Iwan Dextrous

sangat amazing la ko ajor..tetiba jek aku boleh main semua lagu yang ko jam petang tadi..hahaha...

Gorengbaek - Persoalan yang aku takde jawapan sampai skang..

Hangit Habis dah - Kenapa ek...pasal masjid...mehla sound aku...

Kerat Senget - Life 101

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

uiihhhhh dah lama tak main gitarrr.... gitar aku dah naik berhabuk bersawang.... kalau suruh petik pasti sumbang bunyinyerrrr tangan dan jejari pun naik kerasss.... ni nak praktis balik lahhhh nanti.... nak gi jamming nanti....

Woofer Storm berkata...

bro..nak ajar real boleh ke?hehee kawan ada ajar,tapi sti tak pndai..hahaa bengap betul la sy ni..heheeee

Eda berkata...

ada 3 buah gitar milik adik kat rumah..tp wt derk je..haha

tp kdg2 dengar die main layan jugak..hehe

iwan_dextrous berkata...

:::niesz:::

amek r iwan punya..hahaha

iwan_dextrous berkata...

:::along tapa:::

ko nk kne lempang ke ap?

iwan_dextrous berkata...

:::Afzainizam:::

hihi..jom r jamming bro..

iwan_dextrous berkata...

:::woofer storm:::

hihihi..ala, zaman teknologi skrg nie skjp je law nk blaja..mcm2 bahan ad...

iwan_dextrous berkata...

:::eda:::

wah..nk satu boley.hahha

sissyira berkata...

assalam

pernah putuskan tali gitar milik guru, dah serik naik petik-petik ni..haha

iwan_dextrous berkata...

:::sisyira:::

hihihihi...putuskan tali je..bkn patahkan gitar..ihiihi

paan sabri berkata...

aku ade je gitar kat rumah tu. kapok. api tak pernah pon nk blajar. huhu.. takde masa.balik rumah dok on9 tido. dkt uni dok on tido jugak.. keh keh keh..

iwan_dextrous berkata...

:::paan sabri:::

hahahaah...dah kaki tido x ley nk buat ap r..hiihihi

MamaEma berkata...

tak reti main gitar...bawa gitar pandai lah..hehehe

ain revival berkata...

gitar pn gwa xde...camne nak maen~
sedihnye~

VIVIAN berkata...

pasal main gitar ni..dulu ada hati nak belajar bila kakak dan adik pandai main..aku cuba2 jugak lah..tp tetap hampeh..jari ni dah keras..sekadar tekan basic kod satu je D boleh la..

iwan_dextrous berkata...

:::mamaema:::

hiiihi...x per...meh kita belajar...


:::ain revival:::

nk ker??hihihih


:::vivian:::

ok r tu dri x tau..hihiihih

De Mois berkata...

Wah3...wat tutorial pulak kau ye. Hehe..bagus2. Aku nak kau ajar cara buat lirik je. Haha..

Revolusikan hidup dengan SuaraSendiri

iwan_dextrous berkata...

:::de mois:::

hahahah..buat lirik ad cara ke..x tau lak aku..hahahha

d_tieah berkata...

Aku tak faham kalo setakat teori jek..
Hahahaha..
Kena jugak praktikal..
Thanx iwan..
Nanti kita buat lagu ek..

Entry Terbaru: Masturah Abu Bakar Sangat Popular Dari Ben Ashaari

iwan_dextrous berkata...

::: d_tieah:::

hihihi..orait2.

zuar berkata...

ko terer main gitar ke bro?ajar gua la..haha.minat tp xpndai nak main ni..huhu

zuar berkata...

ko terer main gitar ke bro?ajar gua la..haha.minat tp xpndai nak main ni..huhu